Bestyrelsen beretning - 2024-03-14
Endnu et år er gået.
Endnu et år med fælles haveaffaldscontainer som bliver benyttet som aldrig før – hvilket vi i
bestyrelsen er glad for at se.
Et år med en fælles grøndag som igen formåede at at vokse sig større og stærkere i antal
deltager og derved antal udførte opgave – En sand fryd både set fra udvalget bag og fra de
grønne område – Hovedsagelig skovarealerne ned efter Intuitionen Lindbjerg.
Året 2023 var også året hvor bestyrelsen indkaldte til ekstraordinær generalforsamling og fik
nedstemt sit forslag, desangående en eksakt ordlyd i vedtægterne angående håndtering af
investeringer i fremtiden, som bestyrelsen ønske skulle foretages med mindst mulig risiko.
Igen i år er der blevet ryddet sne ved Den Gamle Have, eftersom de kolde vinter lader til at
være vendt tilbage, som de var tilbage i de ”Gode gamle dage”. Bestyrelsen forstiller sig, ikke
der nødvendigvist bliver mindre snerydning i fremtiden taget vintrene og
klimaforandringerne i betragtning, dette koblet med en ældrebeboersammensætning som
derved afstedkommer et øget behov for snerydning. Det skal dog, i denne sammenhængen
påpeges at det i det omfang man er grundejer med fortov så er man selv ansvarlig for at få
dette ryddet og bestyrelsen ønsker på bagkant af de senest omgang med sne og tilhørende
antal af fald ulykke, at gøre opmærksom på dette. Vi henstiller til at man får ryddet sit fortov
således andre undgå at komme galt af sted.
Igen var det udgifter til de grønne områder en af de største i budgettet. Af de nævneværdig
udgifter i årets løb må peges på, fældning af træer i Gamle Haven. En større operation som
forgik i tæt samarbejde med både den udførende havemand og Herning Kommune og derfor i
overensstemmelse med fredningen som både bestemmer hvor og hvad der må henholdsvis
plantes og fældes. Bestyrelsen besluttede at det fældende træ som kunne giv gavn i
grundejerforeningens medlemmers brændeovn skulle ligge til fri afbenyttelse og det er
bestyrelsen oplevelse at dette blev taget fint imod og flittigt benyttet.
Vi kigger ind i år hvor den nu siddende bestyrelse har besluttet, at vi starter fra nul om man
vil, når det kommer til rensning af kloakkerne. Tilbage i 2019 blive kloakkerne i dele af Nørre
Lindbjerg blive renset og i 2024 starter vi forfra og derfor renses alle kloakker. Dette er
besluttet for at imødekomme de mere hyppigt forekommende voldsomme mængde af
regnvand. Ydermere ser vi også frem til endnu en fælles grøn dag, hvor skovene og stierne
herigennem blive gået efter i sømmende og gjort farbare igen. Bestyrelsen besluttede i 2023,
at alt der blive klippet, skæret eller ombragt på anden måde skulle samles i kvasbunker
”tilfældigt” i skovene således man derved kunne skabe så økosystemer til gavn for naturen. En
lille smule vild med vilje. Vi er, som forening, også på det sidste år af vores aftale med
gartneren og derfor påhviler det den kommende bestyrelse at beslutte hvem og hvorledes de
grønne områder skal klippes og passes fremover.
Afslutningsvis vil jeg, som formand, gerne takke bestyrelsen for godt samarbejde det seneste
år. Det har været både behageligt, hyggeligt og spændende at arbejde sammen med jer. Tak
for hyggelige og konstruktive møder i årets løb.





